”Om få år tager vi denne tur af programmet – landbrugsarealerne bliver erstattet af nye byggerier”, siger vores guide, da vi er på vej ud til en kombineret orkidéfarm og bananplantage.
Og sandt er det, at der bygges videre i den thailandske hovedstad, men heldigvis er en cykeltur i Bangkok så meget andet end blomster og frugter. F.eks. kanaler, små kringlede stier og et sjældent indblik i dagligdagen hos indbyggerne i en af Asiens storbyer.
En cykeltur er måske ikke det første, der popper op, når tanken falder på Bangkok. Smoggen, menneskemylderet og de uendelige bilkøer er ikke ligefrem ideelle forhold for cyklister.
Men på den anden side af Chao Phraya floden ser byen helt anderledes ud. Larmen, højhusene, og den heftige trafik er skiftet ud med det, som ligner et tilbagelænet liv i det gamle Bangkok, der er en helt anden verden.
Ko Ratnakosin og blomstermarkedet
Send venligst besked tilbage om alder, højde og vægt på deltagerne står der i den mail, som jeg modtager fra firmaet Spiceroads, der skal arrangere vores cykeltur i Bangkok. Man vil gerne finde den rigtige størrelse stel og indstille sadlen korrekt forstår jeg.
Det lykkedes dog ikke – til gengæld er cyklerne nye og efter en kort briefing med regler og sikkerhedsinstruktioner, er vi klar til at tage af sted.
”Vi kører forbi Grand Palace, ind på blomstermarkedet og fortsætter til Thonburi på den anden side af floden”, fortæller vores guide og sætter i gang. Vi skal køre 30 kilometer, men tempoet er i bund, og alle kan følge med.
Området ved Grand Palace er hurtigt overstået – vi kører mest på fortovet, hvor cykling er tilladt. Kort efter når vi blomstermarkedet i Chinatown. Alle, der har besøgt Bangkoks mest klaustrofobiske bydel vil vide, at der altid er fyldt med travle og hårdtarbejdende mennesker.
Sådan er det også i dag. Vi kører bogstaveligt talt ind gennem markedet, hvor bunker af krydderurter, frugter og duftende blomster kommer os i møde. Mennesker med træk- og sækkevogne kæmper om den sparsomme plads med købere og sælgere, der alle synes at skulle nå noget. Og så er der os, der hurtigt må opgive at cykle i de smalle gange.
Markedet skal opleves til fods, og det gør vi så. Her er bjerge af orkidéer, roser, blomsterkranse, buketter og opsatser med blomster, som vi ikke kender navnet på. Det er smukt, og der handles livligt. Lokale er på jagt efter et godt tilbud, og som altid spekulerer vi på, om der virkelig er købere til alle disse varer.
”Har du været her før”, spørger vores guide, da vi cykler rundt i en labyrint af smalle stræder. Det har jeg ikke, for hvem skulle have troet, at der få kilometer nord for Grand Palace ligger et netværk at kringlede gyder, hvor indbyggerne synes upåvirkede af storbyens hektiske liv.
Fra Chinatown er vi igen kørt mod nord. Forbi Wat Po og den store plads Sanam Kuang, hvor man er ved at gøre klar til kongens fødselsdag.
Vi passerer Thammasat Universitetet og kører nu langs floden, hvor bådene ligger på stribe og gæsterne på de små hoteller er i gang med morgenmaden. Tilbage i gaderne indsnuser vi skiftevis bilos og skønne dufte fra gadekøkkenerne og kommer forbi det lille fort Phra Sumen fra 1783, der engang var en del af byens forsvar.
Pludselig drejer vores guide af, og det er som om, at vi med et trylleslag er i en helt anden verden. Gyderne er så smalle, at to cykler akkurat kan komme forbi hinanden. Vasketøjet hænger på række, og vi ser små gemte baggårde og lige ind i folks hjem.
Thonburi og Bangkok Noi
De smalle stier er hævet et par meter over jorden. Skiftevis kører vi mellem kanalerne og de små huse, hvor livet går sin gang. Så langt fra det nye Bangkoks pulserende neonoplyste gader og alligevel så tæt på. Ad Kong Rama VIII broen har vi krydset Chao Phraya floden og kører nu rundt i Thonburi, der også kaldes for det gamle Bangkok.
Det var her på den vestlige side af floden General Taksin opførte Thailands nye hovedstad, da han havde jaget burmeserne på flugt efter nedbrændingen af Ayutthaya.
Han valgte den lille flække Thonburi Si Mahasamut som sit nye residens, men hurtigt efter flyttede man over på den anden side af floden, hvor der var bedre mulighed for at forsvare sig mod fjenden.
I dag er det svært at se, at Thailand har været regeret herfra. Dog kører vi forbi museet, hvor kongens skibe ligger, men herfra er det thai’ernes dagligdag, der er i fokus.
Her på den vestlige side af Chao Phraya, er det tydeligt, at Bangkok er bygget på en sump. Stierne er hævet over jorden, og man kan nemt forestille sig, hvor udsat området er når floderne går over sine breder.
Det er en fornøjelse at opleve den anden side af Bangkok. Vi bliver mødt med smil og undren, og kører forbi templer, værksteder og charmerende huse. Af og til har vi en fornemmelse af at køre gennem folks køkken eller stue, og med spænding drejer vi om hjørnerne; hvad mon der venter?
Vi stopper op ved et tempel, hvor munkenes messen fuldender idyllen. En mor og hendes datter sælger kokosnødder fra en lille båd, og snart står vi på et lille marked med gadekøkkener og alverdens frugter.
Langs kanalerne står husene på pæle. En familie bader og de store varaner ligger og ser faretruende ud på bredden. Jo, det gamle Bangkok er noget for sig selv, og måske lige præcis det billede udlændinge havde af Thailand for år tilbage.
Ved en lille kanal spiser vi en god frokost. Udover en håndfuld lokale, der ser thaiboksning, er der der kun os på den lille, men hyggelige restaurant. Der er ikke andre turister i miles omkreds, og sådan har det faktisk været siden vi krydsede floden.
Templerne, shoppingen og alle forlystelserne i det nye Bangkok er bestemt spændende, men det er livet på den anden side af floden så sandelig også.
Et par gange krydser vi større veje, men få øjeblikke efter er vi tilbage på de smalle stier. Vi ser, hvordan der bliver gjort plads til nye byggerier og nyder de farvestrålende blomster på orkidéfarmen, der i årevis har ligget her.
Det er muligt, at der kun er få landbrugsarealer tilbage, men det er absolut ikke det mest spændende ved en tur i Old Bangkok. Det er til gengæld livet langs kanalerne og de små kringlede stier. Der er bestemt ingen grund til at tage denne tur af programmet.
Har du fået lyst til selv at tage på cykeltur i Bangkok, så kan du finde praktisk information under billedet.
Praktisk information til din cykeltur i Bangkok
En cykeltur i Bangkok bliver mere og mere populært. Efterhånden er der dukket en lang række arrangører op og på nettet kan du læse om de forskellige ture, priser og hvad der er inkluderet. Co van Kessel var den første til at arrangere cykelture i Bangkok – hans firma eksisterer endnu.
Vi tog med Spiceroads, der arrangerer cykelture i det meste af Asien. Vi havde en god tur – cyklerne var nye og fungerede upåklageligt. Undervejs fik vi frisk frugt og frokost var inkluderet.
Udover ruten gennem det gamle Bangkok som vi tog, så er det også muligt at cykle i mere landlige omgivelser længere væk fra byen. Nogle firmaer arrangerer også natcykling.
Overnatning
Du kan booke overnatning i Bangkok i form af hotel eller lejlighed på hotels.com eller booking.com, der som regel har de billigste priser og det største udvalg.
Husk
Tjek udenrigsministeriet rejsevejledning til Thailand inden du tager afsted – den finder du her. Mangler du noget til ferien? Find ud af det på rejsegear.dk, der har et stort udvalg af rejseudstyr.