Hjem Rejseliv Buddhisme – religion eller filosofi?

Buddhisme – religion eller filosofi?

Munke, templer og Buddhaer

Religion eller filosofi? Der er delte meninger, om man kan kalde buddhisme for en religion eller blot en livsfilosofi. Der findes nemlig ingen guder i buddhismen, og alle kan derfor blive en Buddha, der betyder “den oplyste”.

Oplysning, meditation og balance i livet er bl.a. med til at føre buddhister på vej til den højeste tilstand og dermed ikke blive genfødt.

Knap 500 millioner mennesker verden over følger buddhismens leveregler, og dermed er religionen/filosofien en af de største trosretninger. Der findes dog forskellige versioner af buddhisme, og det kan du læse mere om herunder.

Buddhismens historie

Buddhismen blev grundlagt i det nordlige Indien ca. år 500 f.kr. af Prins Siddhartha Gautama. Hans mor var Dronning Maya, der døde syv dage efter fødslen. Faderen, Kong Shuddohana, ville skåne sin søn for virkelighedens verden og byggede derfor at palads med al bekvemmelighed, således, at Gautama ikke behøvede at forlade sit hjem.

Ydermere havde kongen sat vagter omkring paladset, hvis Gautama en dag skulle fristes til at opleve den store verden.

Da Gautama var 29 år og stadig uvidende om livet uden for paladset, giftede han sig med den unge Yasodhara. En dag besluttede Gautama sig for, at han ville se noget andet end paladset, men selvom kongen forsøgte at tale ham fra det, drog han ud på fire udflugter, der i buddhismen er kendt som “de fire syn”.

Her så Gautama alderdommen, sygdommen, døden og en asket. Han blev chokeret over det han så og besluttede at opgive sit liv som prins for at søge sandheden om mennesket.

I tiden herefter var der intet, der kunne glæde Gautama. Hverken hans kone, hans nyfødte søn eller de smukke dansere i paladset. I ly af natten drog Gautama afsted mod frelse.

Han fik bl.a. overrakt orangefarvet munketøj og en almisseskål af guden Brahma. Gautama vandrede i skovene og fravalgte alle unødvendige ting. Han levede et sparsomt liv, hvor han ikke undte sig selv de mest basale ting som f.eks. mad.

Gautama blev svag og indså, at det ikke handlede om selvfornægtelse eller om at ofre sig for at finde sandheden, men om at finde den rette balance som menneske. Seks år efter havde Gautama en drøm om, at han snart ville blive oplyst.

Han satte sig under et træ og svor, at han ikke ville bevæge sig før han var blevet oplyst. Det blev han, og herefter følger historien om Gautamas kamp mod den mægtigste af alle dæmoner, Mara.

Den følgende nat samlede guderne sig om Gautama mens han mediterede, og de oplyste ham om de fire ædle sandheder. Den store gud Brahma bad Gautama om at dele sin viden med andre, og han begyndte snart at prædike om sin lære. I 45 år underviste Buddha i læren og han havde tusindvis af tilhængere.

Buddhismen i dag

Buddhismen spredte sig til hele Sydøstasien, hvor den trives den dag i dag. Der er dog opstået forskellige versioner af religionen. Den gamle lære ses i Burma, Sri Lanka og Thailand.

Andre steder blev buddhismen blandet med mere lokale religioner, f.eks. med daoismen i Kina, og det, der blev kendt som zenbuddishmen i Japan. Paradoksalt nok forsvandt buddhismen i oprindelseslandet Indien, da Hunnerne, et nomadfolk fra Asien, angreb klostrene, og da muslimer invaderede Nordindien i 900-tallet.

Hvad handler buddhisme egentlig om

Buddhisme er på en gang enkelt og kompliceret. Enkelt fordi det kort fortalt handler om ikke at blive genfødt. Det opnår man ved at være så “rent” et menneske som muligt. Rene tanker og ren væren.

Det er her karmaloven kommer i spil. Er du et ordentligt menneske, der lever livet som buddhismen foreskriver, så er der gode chancer for at træde ind i Nirvana, dødsriget, og dermed undgå at blive genfødt. Er du derimod et dårligt menneske, vil du blive genfødt, eventuelt som fattig eller syg.

Går man dybere ind i buddhismen og begynder at læse om årsag og virkning, livshjulet, de tre juveler, Mahayana og Theravada, de to største retninger inden for buddhismen og andre for os ukendte begreber, kan emnet blive temmelig tungt, men absolut ikke mindre spændende. Læs mere om buddhisme på buddha.dk

Svar på indlæg

Please enter your comment!
Skriv venligst dit navn her