Hjem Thailand Ayutthaya – Thailands gamle hovedstad

Ayutthaya – Thailands gamle hovedstad

+ praktisk information til dit besøg i Ayutthaya nederst på siden

Ayutthaya, der ligger 90 km nord for Bangkok, var fra 1350-1767 Thailands hovedstad. Det var Prins U-Thong, der grundlagde byen, som hvervede dygtige arbejdere og soldater fra stort set hele kontinentet. Det gjorde Ayutthaya til en rig og magtfuld by, hvis ry nåede helt til Europa.

Ayutthaya – en blomstrende hovedstad

Hvor Ayutthaya ligger, har der sandsynligvis været en mindre by før 1350. I hvert fald er der skrifter, aom tyder på, at nogle af templerne fandtes før byen blev hovedstad og udvidet markant.

Ayutthaya var en af regionens mest magtfulde byer hjulpet på vej af det særlige mandala-system, hvor kongen gav områder til familiemedlemmer, der havde særlige privilegier og sørgede for at holde fjender ude. Bl.a. var Lopburi, Phetchaburi og Suphanburi en slags vasalbyer, der alle refererede til kongen i Ayutthaya.

Selvom det var familiemedlemmer, som blev sat på vigtige poster og fik betydelig magt, så var der kamp om tronen. Også ved kongens død udbrød der ofte konflikter, som kunne ende ved domstolene, der næsten altid gav magten til kongens bror og ikke til sønnerne.

En af de mest betydningsfulde konger var Naresuan, der gjorde Ayutthaya selvstændig igen efter sejren i første burmesiske krig. Han skabte stabilitet og udvidede riget betydeligt.

Ruiner og hovedløse buddhaer

Naresuan blev efterfulgt af lillebroderen Ekathitsarot, som øgede handelen med især Japan, Holland og Portugal. Her i begyndelsen af 1600-tallet var Ayutthaya inde i en god periode med stigende velstand og indflydelse i regionen.

Ekathitsarot havde egentlig erklæret hans andenfødte søn Si Saowapak for uegnet som efterfølger, men han formåede alligevel at tilrane sig magten. Det førte til en ustabil periode i Ayutthaya, der dog blev kort. Si Saowapak var så upopulær, at han blev kidnappet og senere myrdet.

Efterfølgeren Songtham var Ekathitsarots søn, som han havde fået med en af sine konkubiner. Regeringsperioden bød på stabilitet, men også markante omvæltninger.

Kongen havde primært fokus på Siam og opførslen af nye templer i Ayutthaya. Han mistede bl.a. dele af Cambodja og Lannariget i det nuværende Thailand, men til gengæld inviterede han både det engelske og franske østasiatiske kompagni velkommen i byen.

Tiden efter Songthams død blev turbulent. Fætteren Prasat Thong havde en vis indflydelse i Ayutthaya, og inden sin død søgte Songtham hans hjælp. Prasat Thong skulle sørge for, at domstolen så bort fra broderen Sisin som ny konge og i stedet vælge sønnen Chetthathirat.

Prasat Thong var dog ekspert i intriger og sammensværgelser. Han havde sin egen dagsorden, der handlede om at tilrane sig magten.

Prasat Thong fik Sisin myrdet og indsatte Chetthathirat som konge, men kun for en kort periode. Den nye konge blev kuppet og henrettet af Prasat Thong, der indsatte den yngre bror Athittayawong som ny regent. Reelt var det dog Prasat Thong, der havde magten.

I 1600-tallets Siam var netværk, alliancer og loyale støtter vigtige for at få magten. Den del havde Prasat Thong glemt. Hans allierede vendte ham ryggen, men med intriger, forvisninger og henrettelser formåede han at blive på tronen til hans død i 1656.

Ayutthaya var en stor by, men er i dag kun ruiner

Indflydelse udefra

Efter en blodig kamp om magten blev det Prasat Thongs søn Narai, der besteg tronen i Ayutthaya. Han skabte stabilitet, og med særlige privilegier og handelsrettigheder til nogle af datidens mest betydningsfulde lande som Japan, Persien og Holland gjorde Narai Ayutthaya til en yderst velhavende by.

De mange fremmede magter, der havde adgang til Siam skabte dog også problemer. Så mange, at det skulle blive Narais endeligt. Franske missionærer prøvede helt åbenlyst at få kongen til at konvertere fra buddhist til katolsk kristen, og i 1686 forsøgte bl.a. perserne og indoneserne at afsætte Narai og i stedet indsætte en muslimsk leder.

Narais åbenhed og samarbejde med fremmede lande førte til adskillige konflikter. Ofte var Siam slet ikke direkte involveret, men landet blev kampplads for både europæernes strid om handelsrettigheder og de forskellige religioners jagt på indflydelse.

På et tidspunkt i slutningen af 1600-tallet blomstrede et oprør med en af Narais kommandører, Phetracha, i spidsen. Kupmagerne udnyttede at kongen blev syg, og Narai døde kort tid efter hans tilfangetagelse. Narai blev begravet ved siden af en stor del af den kongelige familie som Phetracha lod henrette.

Phetracha udråbte sig selv som konge, men havde ikke den store opbakning. Siam synes splittet, og især Narais støtter var en evig trussel for den nye leder. Han lukkede ambassaderne, og med undtagelse af hollænderne blev alle lande smidt ud af Siam.

I begyndelsen af 1700-tallet blomstrede Ayutthaya kortvarigt igen, men Burma havde fået øje på byens rigdomme – en ny krig mellem de to arvefjender lurede.

En såkaldt prang, der indeholder hellige relikvier

Burmeserne brænder byen ned

I midten af 1500-tallet angreb burmeserne Ayutthaya i det, der skulle blive en langvarig konflikt mellem de to lande. Den burmesiske konge Bayinnaung gjorde i 1564 Ayutthaya til vasalstat og bortførte hele den kongelige familie til Pegu i Burma.

På det tidspunkt havde Maha Chakkraphat magten i Ayutthaya. Hans søn, Mahinthrarhirat, blev indsat som marionetkonge af Bayinnaung. En titel han åbenbart var så glad for, at han gjorde oprør, da det lykkedes faderen at vende tilbage til Ayutthaya.

Få år efter Bayinnaungs død erklærede Naresuan Ayutthaya for en selvstændig stat. Den nye burmesiske konge Mingyi Swa udfordrede igen Ayuthhaya, og det førte til en af de mest berømte episoder i Thailands historie.

Det endelige slag stod mellem Naresuan og Mingyi Swa, der på elefantryg kæmpede mod hinanden. Naresuan vandt duellen, og sejren bliver i vore dage fejret ved den årlige militærets dag den 18. januar.

Selve krigen var dog ikke slut. Helt frem til 1618 bølgede kampen mellem Ayutthaya og burmeserne frem og tilbage inden en fredstraktat blev underskrevet.

Det flotte Wat Chai Wattanaram ligger udenfor det centrale Ayutthaya

Burmeserne var ærkefjenden, og det var da også dem, der for altid lagde Ayutthaya i ruiner. I midten af 1700-tallet angreb de igen, og det blev starten på anden burmesiske krig. En hær på 40.000 mand belejrede Ayutthaya i 14 måneder inden byen i 1767 måtte overgive sig.

Uvurderlige skrifter og kunstgenstande gik tabt, da burmeserne brændte Ayutthaya ned. Byen blev lagt i ruiner og Siam var ét stort kaos.

Paradoksalt nok, så måtte burmeserne trække sig tilbage få år efter. De var også i krig med Kina, der nu truede deres hovedstad. Ayutthaya blev forladt, og både generaler og medlemmer af den kongelige familie forsøgte at få magten i landet.

Det var netop en af generalerne, der skulle få Siam på ret køl igen. Taksin samlede hæren og insisterede på at skabe en fælles enhed, der endegyldigt kunne smide burmeserne på porten.

Han etablerede en ny hovedstad i Thonburi på den anden side af floden af det nuværende Bangkok og udråbte sig selv som konge. Et nyt kapitel i Siams historie var begyndt.

Buddha ved Wat Chai Wattanaram

Besøg ved Ayutthaya

Lige så smuk Auytthaya må have været i sin storhedstid, lige så trist ser den ud i dag. Ruinerne ligger spredt ud over et meget stort areal, og det er nødvendigt med et transportmiddel for at komme fra område til område.

For bedre at kunne forsvare Ayutthaya blev byen opført på en lille ø, hvor floderne Chao Phraya, Pa Sak og Lopburi møder hinanden. Med tiden blev Ayutthaya dog så stor, at det blev nødvendigt at bygge på den anden side af floderne.

De vigtigste ruinområder ligger på øen. F.eks. Wat Mahathat, der første gang blev opført i 1374. Der er ikke meget tilbage af selve templet, men man kan sagtens forestille sig, hvor enormt det må have været med den 43 meter høje prang, der nu er brudt sammen.

En prang er det samme som en chedi eller stupa. Dvs. en slags tårn, der indeholder hellige relikvier. Tårne fra Sukhothai- og Ayutthayaperioden bliver ofte omtalt som en prang.

Fra Wat Mahathat kan man se over på Wat Rajaburana med den restaurerede prang i khmer-stil. Det er et af de steder, hvor man bedst får et indtryk af størrelsen på tårnene.

Kører man forbi søen ad Naresuan Road, kan man på venstre hånd se Wat Phra Ram, der er et af de ældste templer. Prangen har i dag nogenlunde samme højde som da den blev bygget og er nem at få øje på.

For enden af Naresuan Road ligger et andet interessant tempel (p-pladsen ligger på modsatte side). Det er det nyere tempel Wat Mongkul Bophit, der indeholder en 17 meter høj siddende buddha beklædt med bladguld.

Umiddelbart ved siden af ligger ruinerne af et af Ayutthaya’s vigtigste templer. Det er Wat Phra Sri Sanphet opført i 1491 til ære for tre konger, der siges at være begravet i de tre restaurerede chedi’er.

Mere intakt og en af Ayutthayas bedste oplevelser, er det mindre betydningsfulde Wat Chai Wattanaram, der ligger udenfor øen. Den flotte chedi er omgivet af flere andre tårne og buddhafigurerne er ikke så medtagede som andre steder i Ayutthaya.

Ovenstående er blot et lille udsnit af, hvad du kan opleve i Ayutthaya. Der er rigtig meget at se, og det kan være en god idé at forberede dit besøg og/eller alliere dig med en guide.

Har du fået lyst til selv at besøge Ayutthaya, så kan du finde praktisk information under billedet.
Wat Phra Sri Sanphet

Praktisk information til dit besøg i Ayutthaya

Alle tourbureauer i Bangkok kan lave en tur til Ayutthaya – ofte i kombination med Bang Pa-In.

Det er også muligt at sejle fa Bangkok til Ayutthaya. Har du tid nok, så kan det være en glimrende måde at ankomme til den gamle hovedstad. Nogle tourbureauer tilbyder at sejle ud og køre hjem.

Det er også muligt at tage på river cruise fra Bangkok til Ayutthaya med overnatning undervejs.

Mange rygsækrejsende, der tager toget fra Bangkok til Chiang Mai, står af i Ayutthaya og bruger nogle dage her inden turen går videre nordpå. Selve Ayutthaya by er dog ikke det mest spændende sted.

Nogle af ruinområderne er gratis at besøge, mens andre koster 50-100 Baht. Gadesælgere og mulighed for køb af forfriskninger findes ved alle ruiner.

Det er en god idé at komme tidligt, så du undgår den store turistinvasion. Husk rigeligt med vand og kasket til hovedet!

I sommeren 2010 fik Ayutthaya en helt ny seværdighed. Et flydende marked, hvor man udover boder med souvenirs og kunsthåndværk også kan se lidt om kultur og traditioner i Thailand. Der er danseshows og præsentation af ceremonier.

Overnatning

Ruinområdet i Ayutthaya er som nævnt stort, og det er ikke muligt at opleve det hele på én dag. En overnatning eller to kan bestemt anbefales – book hos f.eks. hotels.com.

Jeg kan bl.a. anbefale Home Ayutthaya og det dyrere Sala Ayutthaya, der begge får gode anmeldelser af tidligere gæster.

Husk

Inden din rejse er det en god idé at tjekke Udenrigsministeriets seneste rejsevejledning til Thailand – den finder du her.

Mangler du noget til ferien? Find ud af det på rejsegear.dk, der har et stort udvalg af rejseudstyr. Måske skal du have vaccinationer inden rejsen til Thailand – se aktuelle anbefalinger her.

Svar på indlæg

Please enter your comment!
Skriv venligst dit navn her