Hjem Vietnam På cykeltur i Hanoi

På cykeltur i Hanoi

En cykeltur i udkanten af byen og i udkanten af samfundet

Hvad laver jeg dog her. På cykel midt på en af Hanois største veje. Jeg elsker at prøve nye ting, men det er i den grad grænseoverskridende at være den absolut svageste trafikant i Hanois kaotiske trafik, hvor vi er omringet af dyttende biler og en sværm af scootere.

Jeg har tidligere været på cykeltur i Bangkok og på Bali, og tænkte, at noget lignende måtte findes i Hanoi. Det gør det også, men konceptet er endnu ikke helt så udbredt. Via Kenneth, der er min samarbejdspartner i Vietnam, får vi sammensat en tur, som vi er nogle af de første, der prøver.

Fra cykeludlejningen lige syd for Vestsøen begiver vi os sammen med vores guide Ben ud i Hanois gader. Lige præcis her er trafikken moderat, og hurtigt drejer vi af og står pludselig i en helt anden verden. Væk er bilerne, scooterne og menneskemylderet, der er erstattet af smalle jordstier og drivhuse så langt øjet rækker.

cykeltur i hanoi
Gartneri i udkanten af Hanoi

Mødet med Linh

Vi stopper op og ser bl.a. fine bonzaitræer, og et andet sted er en mand ved at vande og beskære træerne. Bag drivhusene kan vi skimte Hanoi, der ligger i morgendisen og til den anden side ligger øen i Den Røde Flod. Det er der, vi skal hen nu.

Vi cykler stadig på jordstier, men nu med banantræer til alle sider. Både bananplantagerne og alle de andre afgrøder på øen passes af mennesker, der er på samfundets bund – mennesker, der bor i interimistiske huse og som får lov til at dyrke jorden af regeringen.

Men rent menneskeligt skal det blive endnu værre. Efter en halv times tid i bananplantagen og de snorlige rækker af grøntsager når vi en samling primitive husbåde, der ligger ved en lille flodarm. Ben har aftalt et møde med Linh, der er leder af det lille samfund, som egentlig bor ulovligt.

cykeltur i hanoi
Fattige tilflyttere får lov at dyrke jorden ved Den Røde Flod

Beboerne i de 15-20 husbåde har det til fælles, at de kommer fra Vietnams landområder og nu søger lykken i storbyen. De har ingen officiel adresse og kan derfor ikke få id i Vietnam. Resultatet er, at de ikke kan bo på land, men er henvist til de flydende huse i floden.

Linh inviterer os indenfor på hendes lille båd, hvor vi får serveret en enkel majsdrik. Hun taler dårligt engelsk, men Ben fortæller, at Linh tjener penge ved at sælge majs på markedet. Vi fornemmer hurtigt, at hun har et imponerende overskud og gå-på-mod.

Ikke nok med at Linh er leder og talsmand, så er hun også enlig mor til to drenge. Den ene er handicappet og ligger apatisk under et myggenet få meter fra os.

Vi går en tur ned ad flodbredden og bliver inviteret indenfor hos en anden familie. To generationer, i alt 10 personer, bor på ca. 25 m², der ligesom Linhs båd mest består af et stort åbent rum, hvor man både sover, laver mad og opbevarer ting.

Tilbage hos Linh afleverer vi de 10 kg, ris som vi har med til hende som gave. Jeg ved, at det bliver værdsat. Her ved flodarmen er pengene få, og jeg spekulerer på, hvordan fremtiden mon ser ud for disse mennesker…

cykeltur i hanoi
Husbådene på floden

Long Bien-broen

Solen har svære vilkår denne mandag. Morgendisen hænger stadig tungt over Vietnams hovedstad og afsted på cyklen igen, kan vi i det fjerne skimte Long Bien-broen.

Snart efter står vi på den legendariske bro, der er fra 1902 og designet af Gustav Eiffel, som er verdensberømt for Eiffeltårnet. Long Bien-broen er bestemt ikke køn, men den er heller ikke kendt for dens ydre, men fordi den på en eller anden måde står som et symbol på vietnamesernes viljestyrke under den amerikanske krig.

Dengang var broen den eneste over Den Røde Flod og en vital transportrute fra Hanoi til havnebyen Haiphong. Amerikanerne bombede broen adskillige gange og hurtigt lappede vietnameserne den sammen, så der igen var fri adgang til kysten.

cykeltur i hanoi
Linh og vores cykelguide Ben

Long Bien-broen har plads til både tog, scootere og gående. Og så er der os, der gør et stop midt på broen. Her har forelskede par sat hængelåse fast, mens andre har indgraveret poesi og politiske slogans i den hårde stålkonstruktion.

Fra Long Bien-broen kigger vi ned på den 4-sporede Tran Quang Khai Road, der løber parallelt med floden. Det er et sandt kaos af biler og scootere, der kører mellem hinanden og konstant skifter vejbane. Godt det ikke er mig, der kører der tænker jeg helt uvidende om, at jeg få minutter efter finder mig selv i den vanvittige trafik.

Jeg forestiller mig, at der nok skal være en vietnameser eller to, der ryster på hovedet over de frygtløse turister, som flagrer rundt midt ude på den trafikerede vej. Heldigvis har vi Ben med, og elegant kører vi tværs over krydset for at finde mere rolige veje.

Et kvarteres tid efter er vi tilbage i cykeludlejningen. Det har været en god tur, hvor vi ikke blot har set en helt anden side af Hanoi, men også mærket adrenalinen overtage kroppen. En cykeltur kan bestemt anbefales, men husk lige at tjekke ruten først!

Long Bien-broen fører over Den Røde Flod

Nyttige links til din rejse til Hanoi

Transport

Fra Danmark kan du flyve med ét stop til Hanoi med f.eks. Emirates, Thai Airways og Qatar Airways. Søg og sammenlign flybilletter her.

Du kan få dit hotel til at hente dig i lufthavnen, men også booke hos f.eks. Welcome Pickups.

Overnatning

Find overnatning i Hanoi på f.eks. hotels.com eller booking.com, der har det største udvalg og de billigste priser. I min Hanoi guide kan du se, hvilke hoteller jeg anbefaler.

Husk

Inden din rejse er det en god idé at tjekke Udenrigsministeriets seneste rejsevejledning til Vietnam – den finder du her.

Mangler du noget til ferien? Find ud af det på rejsegear.dk, der har et stort udvalg af rejseudstyr.

Kort over Hanoi

cykeltur i hanoi
Der dyrkes masser af frugt og grønt ved Den Røde Flod
Bananer
Indenfor hos Linh på flodbåden

Svar på indlæg

Please enter your comment!
Skriv venligst dit navn her