Hjem Asien Hong Kong Island

Hong Kong Island

+ praktisk information til dit besøg på Hong Kong Island nederst på siden

Intet er så galt, at det ikke er godt for noget. Det siger man i hvert fald. Men det gælder så afgjort vores tur op til Victoria Peak.

Selvfølgelig ville vi gerne have perfekt vejr for at opleve den verdensberømte udsigt over Hong Kongs skyline, men de lavthængende skyer er på sin egen måde med til at gøre oplevelsen til noget særligt.

“Hold da op det er dyrt”, siger jeg igen og igen. Og jo, Hong Kong er dyr. Meget dyr. Jeg blev for alvor klar over det, da jeg skulle booke hotel. 600 kr. pr. nat for et ultralille værelse, der minder om en kabine, og hvor der knap nok er plads til os begge.

Og så er der maden. Selvom vi spiser lokalt, så er det næsten danske priser, og mere end én gang undrer jeg mig over, at nogen har råd til at bo her.

Men der er tilsyneladende mange, der tjener godt: Hong Kong har Asiens tredjehøjeste indkomst pr. indbygger, og de kan bruge pengene i mærkevarebutikkerne, de eksklusive shoppingcentre eller måske til en lækker sportsvogn, som der der kører mange af.

Sådan er det i hvert fald her på Hong Kong Island, der i dag er et sted, hvor nyt møder gammelt. Her ved Perleflodens udmunding ligger byens vigtige finansdistrikt, og områderne Central, Soho og Sheung Wan er en blanding af ældre huse, traditionelle markeder og moderne skyskrabere.

Hong Kong Island omkring Connaught Raod

Hong Kong – lidt historie

Perlefloden har i århundreder været centrum for handel. Canton (i dag Guangzhou) fik allerede i år 758 besøg af araberne og perserne, der plyndrede byen. Kineserne fik dog held med at tilbageerobre Canton, men der skulle gå mange år, før der igen var kontakt til fremmede magter.

Denne gang var det portugiserne, der omkring 1557 slog sig ned i Macau. Ikke lang tid efter kom hollænderne og franskmændene, mens skibe fra det britiske East India Company lagde til i Canton i 1683. allerede i 1711 havde selskabet opført bl.a. lagerhaller, og der blev købt stort ind af te, silke og porcelæn, som blev fragtet til Europa.

Kineserne var dog ikke interesseret i engelske varer, og det blev starten på første opiumskrig (Læs meget mere om Kinas historie her). Englænderne havde et stort handelsunderskud med Kina og for at redde den slunke statskasse skabte de et behov for opium.

Mange kinesere blev afhængige samtidig med, at den store efterspørgsel skabte økonomiske problemer i Kina. Det fik kejseren til i 1838 at sætter en stopper for opiumshandlen.

Englænderne svarede igen med magt, og konflikten endte med den såkaldte Nanjing-traktat, hvor Kina blev tvunget til at åbne for handel med andre lande. Hong Kong Island blev samtidig afstået til briterne, der overtog den vigtige handelsstation den 26. juni 1843.

Den anden opiumkrig brød ud i 1856 og fire år efter kunne briterne igen trække sig tilbage som sejrherrer. Denne gang blev kineserne tvunget til at afstå Kowloon og de nye territorier – englænderne havde nu fuld kontrol over Victoria Harbour.

Den britiske handelsstation udviklede sig først senere til en egentlig by da immigranter i to omgange flygtede til Hong Kong. Første gang i 1911 da Kina gjorde det af med kejsertiden og anden gang under kulturrevolutionen fra 1945 til 1949.

Gadekøkkener i skyggen af byens højhuse

Efter Maos død i 1976 blev Deng Xiaoping ny leder i Kina, og han overtog et forarmet land. Kina var økonomisk i knæ og befolkningen sultede – der måtte tænkes nyt for at rejse landet igen. Løsningen var “Den åbne dørs politik”, der ændrede Kina fra at være ren planøkonomi til en slags kontrolleret markedsøkonomi.

Der blev åbnet for handel med omverdenen og en stor del af den handel gik gennem Hong Kong, som på det tidspunkt blev betragtet som porten til Kina. omkring 1990 var Hong Kong Asiens andenrigeste land efter Japan og har siden været et vigtigt finanscentrum.

Det var egentlig ikke meningen, at hele Hong Kong skulle gives tilbage til Kina som det skete i 1997. Briterne var juridisk forpligtede til at afstå de nye territorier, mens Kowloon og Hong Kong Island ifølge traktaterne var engelske i al evighed.

Men i 1979 diskuterede guvernøren af Hong Kong, Murray Maclehose, emnet med Deng Xiaoping. Maclehose så det problemfyldt, at halvdelen af Hong Kongs indbyggere boede i de nye territorier – familier kunne på den måde blive splittet og hvordan bar man sig egentlig ad med at dele et land?

Efter mange forhandlinger blev resultatet, at hele Hong Kong skulle gives tilbage til Kina i 1997. Det var dog ikke uden problemer. Befolkningen frygtede, hvad der ville ske, når man gik fra britisk til kinesiske styre. En frygt, der stadig sidder dybt, og som stadig udmynter sig i demonstrationer. Man siger populært, at Kina og Hong Kong er ét land med to systemer. Men hvor længe?

The Peak Tram – toget/kabelbanen, der kører op til Victoria Peak

På tur til Victoria Peak

Vejrudsigten er blevet tjekket igen og igen den sidste uges tid. Vi vil selvfølgelig gerne have godt vejr på vores tur til Victoria Peak og vælger den dag, der ser bedst ud. Selvom det er overskyet, så tager vi chancen. De kommende dage lover meteorologerne regnvejr, så der er ingen tid at spilde

Selvom man kan køre i bil op til Victoria Peak, så tager vi naturligvis den gamle sporvogn til den berømte top. Normalt er køen lang ved The Peak Tram, men vi er taget tidligt afsted. efter et kig på den lille udstilling om banen, der bl.a. har en række fine genstande samlet gennem årene, er vi nu på vej op ad bjerget med den kabeltrukne sporvogn.

Det var englænderne, der grundlagde The Peak Tram, som åbnede i 1888. Dengang var vognene af træ og de blev trukket via kabler af en dampmotor. Frem til 1926 var vognene opdelt i tre klasser, og guvernøren af Hong Kong havde sin egen faste plads forrest – en plads, der først måtte benyttes, når der var mindre end to minutter til afgang.

På vej med sporvognen til toppen har vi her og der flotte udsigter over byens skyline. Selvom banen kun er knap 1,4 km lang, så er der seks stationer undervejs.

Udsigt over Hong Kongs skyline fra Victoria Peak

The Peak Tram er en kæmpe turistattraktion, men kabelbanen bliver også brugt som almindeligt transportmiddel af de lokale. Fra bund til top er der en højdeforskel på næsten 400 meter, og det betyder, at der er flere temmelig kraftige stigninger – helt op til 48 %.

Uanset det noget skyede vejr, så er det selvfølgelig på toppen, vi har den bedste udsigt. De højeste af Hong Kongs skyskrabere gennemborer skyerne og i det fjerne kan vi skimte Kowloon og Victoria Harbour.

Terminalen på toppen af Victoria Peak ligger i The Peak Tower, der er en aldeles rædselsfuld bygning med den såkaldte Sky Terrace 428 på toppen. Herfra har vi en 360° udsigt over Hong Kong, men da der kun er noget at kigge på den ene vej, er det lidt lige meget.

The Peak Tower er fyldt med butikker og spisesteder – havde det ikke været for den fantastiske udsigt over Hong Kongs skyline kunne det godt lugte lidt af turistfælde. Men en tur med The Peak Tram til Victoria Peak er i sig selv en fin oplevelse – også selvom det ikke er skyfrit.

På vej med Central-Mid Level Escalator

Central-Mid-Level Escalator

Nudelsuppe med spejlæg og kogt pølse. Jo, Hong Kong er stedet, hvor Østen møder engelske traditioner i et sjovt og til tider overraskende mix. Det gælder i hvert fald denne ejendommelige morgenmadsret, der smager langt bedre end den lyder.

Nede igen fra Victoria Peak går vi ind på den lokale restaurant, hvor vi er spændte på hvad vi får serveret. Personalet taler ikke engelsk, og vi bruger flere minutter på at prøve at forstå menukortet før en ung kvinde kommer os til hjælp. Det kan godt være Hong Kong har været under britisk styre i årtier, men det er langt fra alle, der taler engelsk.

Restauranten ligger et stenkast fra den såkaldte Central-Mid-Level Escalator, der blev bygget i 1993 for at bringe arbejdere nemt og hurtigt fra Mid-Level distriktet til Central. Det er verdens længste rulletrappesystem, der starter på Conduit Road i Mid-Level og ender på Queens Road.

Vi hopper på rulletrappen ved Robinson Road, og sammen med tusinder af lokale kører vi mod Central. Fra klokken 6.00 til 10.00 kører trapperne ned til centrum og fra 10.30 til sen aften kører de op.

Mid-Level distriktet er tydeligvis stedet, hvor mange fastboende fra vesten har lejlighed. Undervejs på rulletrappen ser vi adskillige hyggelige cafeer og coffeeshops, der lige så godt kunne have ligget i en europæisk storby.

The Central-Mid Level Escalator er ikke et sammenhængende rulletrappesystem. Her er også trapper – mange trapper. Her og der har vi et fint kig til gader og baggårde, som vi helt sikkert ikke ville opleve, hvis vi havde gået i gadeplan. Her i 1. sals højde, ser byen helt anderledes ud.

Slagter på gademarkedet omkring Graham Street

Spændende markeder omkring Graham Street

På en eller anden måde passer de ikke ind lige her. Hong Kong er en moderne by, og det virker lidt underligt, at der i skyggen af de enorme skyskrabere ligger markedsgader, hvor kødet ligger frit fremme og hvor de smalle gyder er fyldt med interimistiske gadekøkkener.

Vi hopper af The Central- Mid Level Escalator ved Graham Street Market, der siges at være Hong Kongs originale madvaremarked. Vi ser ikke kun kød, men også et væld af farverige frugter og grøntsager.

Det er muligt, at markedet engang kun lå på Graham Street, men i dag er de omkringliggende gyder og gader også taget i brug, og de er fyldte med bl.a. blomster, tørrede svampe og boder med turistting.

Marked omkring Hollywood Road

I det hele taget er lige præcis dette område omkring Graham Street, Gage Street, Lyndhurst Terrace og Hollywood Road det mest spændende i central. Her er der masser af liv, og det er også her, du har mulighed for at komme tæt på de lokale og følge med i hverdagen.

Gaden Upper Lascar Street nogle hundrede meter derfra kaldes også for Cat Street, eller antikgaden. I gamle dage lå antikvitetshandlerne på stribe i den smalle gågade, men i dag er der kun få tilbage. Til gengæld finder du bl.a. kunsthåndværk, genbrugsbutikker og mange speciallavede ting, der kun kan fås her.

Bag gadens officielle navn og dens øgenavn gemmer sig nogle sjove historier. Da englænderne havde magten sendte de mange indere i det britiske militær til Hong Kong for at arbejde som politibetjente. De blev kaldt Lascars, og de bosatte sig rundt om politihovedkvareteret, der i 1920’erne lå lige præcis her.

Senere udviklede handlen sig med bl.a. antikviteter, men også stjålne ting. På cantonesisk kaldte man stjålne ting for rottevarer og dem, der købte dem for katte.

Indenfor i Man Mo-templet i Sheung Wan

Man Mo Temple

Det svider i øjnene, og jeg kan næsten ikke trække vejret. Jeg har efterhånden besøgt en hel del templer i Østen, men ingen steder er der så tilrøget som i Man Mo Templet i Sheung Wan.

Det er uden tvivl et af Hong Kongs mest berømte templer – ikke for dets størrelse, men for den betydning som det i århundreder har haft for lokalbefolkningen. Templet er fra 1858 og dedikeret til litteraturguden Man Tai og krigerguden Mo Tai.

Der ligger flere templer i Hong Kong med navnet Man Mo, men det vi står i nu er det mest kendte. Det har ikke kun fungeret som taoistisk tempel, men også som forsamlingshus og som en slags ret, hvor man forsøgte at indgå forlig og finde løsninger på konflikter mellem briterne og den kinesisktalende befolkning.

Indenfor i templet er der rigtig mange mennesker, og vi forsøger ikke at gå i vejen for de bedende, der sætter røgelsespinde ved alteret. Man Mo templet har mange smukke detaljer – bl.a. lamper, hundreder af lanterner, smukke træudskæringer og store bronzekrukker.

Selvom der er mange mennesker i Man Mo templet, så er forsamlingshuset Kung Sor, hvor stridigheder i gamle dage blev løst, tilsyneladende endnu mere populær. Vi passerer en flere hundrede meter lang kø på vores vej til Tai Ping Shan Street, hvor der ligger flere små hustempler som f.eks Kwun Yum.

Hong Kong Island

Til Kowloon med Star Ferry

Sammen med et besøg ved Victoria Peak er en sejltur med Star Ferry en af Hong Kongs ikoniske oplevelser. Fra Centrals skyskrabere og enorme shoppingcentre står vi nu og venter på at sejle den korte tur til Kowloon.

Bådene sejles af Star Ferry Company, der blev grundlagt i 1888 som Kowloon Ferry Company. Midt i 1800-tallet krydsede lokale Victoria Harbour i sampans, der er klassiske kinesiske både med flad bund.

I 1873 forsøgte man at etablere en regulær rute med en damdrevet båd, men det blev stoppet af den engelske guvernør i Canton, der mente, at det ville få flere englændere til at besøge spillebulerne i Kowloon.

I dag er der to ruter – den originale mellem Hong Kong Island og Tsim Sha Tsui i Kowloon er den vi tager nu. Der er 12 færger, og de har samme navne som bådene i 1888 – f.eks. Evening Star og Morning Star.

Medarbejderne på land bruger stadig en bådshage til at fange rebet når færgen lægger til kaj, og moleområdet i Kowloon er fra Star Ferrys grundlæggelse.

Jo, der er masser af spændende historie forbundet med færgerne, der utrolig billige at benytte. Sejlturen kan nemt tages flere gange – ikke blot er udsigten til Hong Kongs skyline helt fantastisk, men det er også langt den mest charmerende måde at komme fra Central til Kowloon på.

Efter at have krydset Victoria Harbour på 10 minutter er vi nu nået til Kowloon, som vi glæder os til at udforske. Er bydelen blot halvt så spændende som Hong Kong Island, så har vi noget at glæde os til.

Har du selv fået lyst til at besøge Hong Kong Island, så kan du finde praktisk information under billedet.
Star Ferry – ankomst i Kowloon

Praktisk information til dit besøg på Hong Kong Island

Om at rejse i Hong Kong generelt kan du læse mere her: Om at rejse i Hong Kong – tips og gode råd

Victoria Peak
Det er i princippet gratis at besøge Victoria Peak, men selvfølgelig skal du prøve at tage The Peak Tram til toppen. Det koster ca. 50 HKD for en returbillet, og du kan købe en kombinationsbillet, der også giver adgang til Peak Tower og den store 360° terrasse.

Det er nemt at komme til The Peak Tram med offentlig transport. Med metro: stå af metroen på Central Station og tag udgang J2. Gå til højre over den store plads hen til lyssignalet. Gå op ad vejen ca. 400 m og du er fremme. Ruten er også markeret på kortet oven over.

Med Star Ferry fra Kowloon: Ved ankomst til Hong Kong Island kan du tage bus 15C ved Pier 7 (hvor færgen lægger til) til The Peak Tram. Bussen kører ca. hvert kvarter fra kl. 10 formiddag til sen aften. Prisen er ca. 5 HKD.

The Central-Mid Level Escalator
Gratis at benytte – vil du undgå myldretiden, så tag den efter klokken 10.30, hvor den kører op.

Man Mo Templet
Gratis adgang – husk konservativ påklædning.

Star Ferry
Som nævnt er Star Ferry utrolig billig (ca. 4 HKD for voksne). Køb billet i billetautomaten. Du kan vælge, om du vil sidde på øverste eller nederste dæk. Færgerne sejler ca. hvert 10 minut.

Husk

Tjek udenrigsministeriet rejsevejledning til Kina inden du tager afsted – den finder du her. På ministeriets hjemmeside kan du også læse mere om indrejse, visum m.m.

Tjek også om du skal have vaccinationer inden rejsen – se aktuelle anbefalinger her. Husk også en rejseforsikring – måske har du allerede en, hvis ikke kan du få et tilbud her.

Har du husket alt til ferien? Find ud af det på rejsegear.dk, der har et stort udvalg af rejseudstyr.

Kort over Hong Kong

 

Svar på indlæg

Please enter your comment!
Skriv venligst dit navn her