På nogle af mine rejser til Tyskland (Bl.a. til Lübeck og Hamborg) har jeg benyttet Flixbus. Det fremadstormende busselskab har på rekordtid sat sig på markedet for fjernbusser i Europa, og jeg var spændt på, hvad der ventede mig.
Ambitioner er der nok af hos Flixbus, som blev grundlagt i 2013 af tre unge iværksættere, hvis mål var at gøre rejsen billig og bæredygtig. Det er således ikke kun selskabets busser, der er grønne – det er tanken om at benytte miljøvenlige busser og samle den individuelle trafik også.
På bookingsiden kan man klimakompensere sine rejser og ifølge busselskabet selv benytter de miljøvenlige busser. Begge ting er som bekendt helt oppe i tiden og noget af det, der skal til, hvis de rejsende skal vælge bus i stedet for fly.
Booking af rejse med Flixbus
Jeg benyttede Flixbus hjemmeside til at booke min billetter, og det er bare supernemt. Onlinedelen hos Flixbus er selskabets helt store styrke – man får alle oplysninger, når man søger efter billetter: afgangstider, ankomsttider og hvad der er inkluderet. Alt er nemt og overskueligt.
Håndbagage og en almindelig kuffert er inkluderet i prisen, og mod tillæg er der mulighed for at tage cyklen med og reservere en særlig plads i bussen. Busserne har desuden strømstik, toilet, aircondition og gratis wifi. Førstnævnte fandt jeg dog aldrig i den bus jeg kørte med hjem fra Lübeck.
Efter bestilling modtog jeg en mail med billet, faktura og bagagemærker. De skal dog printes, men du kan også uden problemer lave dit eget bagagemærke. Jeg hentede herefter Flixbus’ app og fandt nemt min reservation og havde nu min billet online. En anden god detalje i app’en er at du på et kort kan se, hvor bussen holder.
Der er ingen tvivl om, at man har haft flybookingsiderne som inspiration for hjemmeside og app. En god tanke – hvorfor ikke gøre det lige så let at booke en busbillet – enten direkte eller med skift af bus – som det er at booke en flybillet.
Mine rejser med Flixbus
Mine rejser med Flixbus har været ukomplicerede, men delvist med forsinkelser. Man skal være opmærksom på, at chaufførerne ikke taler engelsk, og det kan derfor være svært ved at gøre sig forståelig omkring bagage og indcheckning. En mindre detalje, der dog kan være vigtig for nogle.
Mens busrejsen fra København til både Lübeck og Hamborg var noget nær perfekt, så havde jeg begge gange en lidt anderledes oplevelse på vej hjem. Bussen var forsinket – fra Lübeck 45 minutter og fra Hamborg over en time.
Problemet er i mine øjne de meget lange ruter og/eller for lidt tid mellem bussernes ankomst til de er afsted igen på en ny rute. Bussen, der kørte mig fra Hamborg til København var startet aftenen før i München og havde været undervejs hele natten. Der er masser af muligheder for at blive forsinket på så lang en rute.
De gange jeg har kørt med Flixbus har det været en behagelig tur med nye busser, der havde gode sæder og masser af benplads. Et godt råd er dog at sætte sig så langt væk fra toilettet som muligt – der breder sig hurtigt en voldsom stank i bussen, når det har været brugt.
Konklusionen: Jo, Flixbus er et glimrende busselskab, hvis du skal fra en by til en anden eller hvis du f.eks. vil hoppe fra by til by på kryds og tværs af Europa til få penge. Det er nemt og billigt, og selvom der er plads til forbedringer, så kunne jeg bestemt godt finde på at benytte Flixbus igen.
Jeg har kørt med Flixbus fra København, hvis busterminal nu er flyttet til ny adresse på Carsten Niebuhrs Gade 30 mellem Ikea og Dybbølsbro Station. Flixbus kører også fra andre større byer og gør nogle gange stop undervejs.
Det kan du alt sammen se mere om på Flixbus’ hjemmeside, hvor du selvfølgelig også kan booke din rejse.