Hjem Europa Minicruise til Oslo med DFDS

Minicruise til Oslo med DFDS

+ praktisk information til dit besøg i Oslo nederst på siden

Minicruise til Oslo
På vej ind i Oslofjorden

Grønne småøer og farvestrålende træhuse. I baggrunden forvredne klipper med frodig skov. Det er tidlig morgen, og vi er på vej gennem Oslofjorden, der helt forståeligt er berømt for sin skønhed.

Det er kølig og diset, men mod nord er solens stråler brudt gennem skydækket. Det er der vi skal hen. Til den norske hovedstad, hvor vi skal nå at se så meget som muligt på syv timer.

Minicruise til Oslo

10319 står der på døren til vores indvendige kahyt. Det er billigste klasse og meget småt, men alligevel med eget bad. Ombordstigningen går smertefrit. Selvfølgelig er der altid lidt kaos, når så mange mennesker skal af sted samtidig, men meget kan klares med et smil, og det var den servicemindede pige ved check-in heldigvis klar over.

Præcis klokken 17.00 letter “Pearl of Scandinavia” anker. Det er overskyet, og disen hænger som en dyne over København. Elegant kommer vi ud af havnen, drejer mod nord, og har nu ca. 16 timers sejlads foran os.

Det er tid til aftensmad. Klokken 18.30 træder vi indenfor i buffetrestauranten 7 Seas, hvor man skal være mere end almindelig kræsen for ikke at blive mæt. Buffetrestauranter er sjældent hyggelige, også her er der mange mennesker og vandren mellem bordene, men det er absolut ikke noget vi føler os generede af.

En venlig og smilende tjener tager imod vores drikkevarebestilling, og så er det bare om at smage på buffeten. Den er overdådig, og jeg er faktisk allerede mæt efter fiske- og skalddyrsbuffeten.

Det er kun få steder, at man så billigt kan spise til man segner af rejer, muslinger, jomfruhummer, laks, sild osv. Den øvrige buffet er mere ordinær, velsmagende, men tydeligvis et forsøg på at tilfredsstille alle.

Der er også kold buffet, børnebuffet, foruden et flot kagebord, ost og softice. Der mangler bestemt ikke noget, og vi går fra restauranten med en god fornemmelse. Aftenen bliver brugt på en enkelt drink og så er det sengetid. I morgen venter Oslo og den smukke indsejling i fjorden

Klokken 6.00 ringer vores ur. Det er tidligt, men vi vil gerne have hele indsejlingen i Oslofjorden med. Der er dog ikke meget at se, vejret er skyet og diset, så vi spiser lidt morgenmad og håber på, at sigtbarheden bliver bedre. Det gør den.

Efterhånden som vi nærmer os Oslo, bliver det lysere i vejret, og vi kommer forbavsende tæt på mange af de små øer. Netop indsejlingen til fjorden er et af højdepunkter på et minicruise til Oslo.

Kystlinjen består af klipper, men det er også meget frodigt. Her og der ligger hyggelige træhuse, der alle har en fantastisk udsigt over fjorden. Som planlagt ankommer vi til Oslo klokken 9.30 – fra båden kan vi se byens rådhus og den gamle fæstning Akershus.

minicruise til oslo
På vej ind til Akershus

Oslo på syv timer

Oslo blev grundlagt omkring år 1049 af Kong Harald Hardråde. Arkæologiske udgravninger viser dog, at der har boet mennesker i området endnu tidligere. Således kunne byen i år 2000 fejre sin 1000 års fødselsdag, hvilket gør Oslo til den ældste hovedstad i Norden.

Frem til midten af 1300-tallet var der småkrige og plyndringer i området, men Kongen, Håkon V., formåede at slutte fred og gøre byen til hovedstad i 1299. Det var også Håkon V., der byggede Akershus, og det var i disse år Oslo for alvor havde sin storhedstid.

I 1348 blev byen ramt af “den sorte død”, pesten, der dræbte tusinder. Det skulle blive starten på mange års nedtur for Oslo, der senere blev en del af Kalmarunionen. Byen mistede gradvist sin indflydelse – i 1537 blev administration og kongemagt flyttet til København, og Oslo fik status som provinsby.

I 1624 blev byen ramt af en storbrand – det var sket før, og hver gang blev byen bygget op på de nedbrændte huse. Det forbød den danske konge, Christian 4., der i stedet for byggede en ny by, Christiania, som han opkaldte efter sig selv. Christiania tiltrak mange nye indbyggere, der primært bosatte sig i byens nye forstæder.

minicruise til oslo
Rundt på området ved Akershus

I slutningen af 1700-tallet var en positiv udvikling i gang. Selvom Norge blev adskilt fra Danmark og kom i union med Sverige, betragtede man landet som selvstændig. Reelt fik Norge dog først sin uafhængighed i 1905. I 1925 fik byen sit oprindelige navn Oslo tilbage.

I dag er Oslo en blomstrende by, der efterhånden ikke står tilbage for hverken København eller Stockholm når det gælder shopping, kultur og storbystemning. Byen har ca. 560.000 indbyggere, og tæller man forstæderne med, kommer tallet op på næsten 900.000.

Ruten er nogenlunde lagt på forhånd. Først besøger vi Akershus, der majestætisk ligger hævet over havneområdet. I gamle dage da Oslo gentagne gange var blevet angrebet, indså man behovet for en fæstning.

I slutningen af 1290’erne, under Kong Håkon V., blev Akershus bygget. Fæstningen blev kun belejret få gange, og Akershus blev betragtet som et af de sværeste steder at indtage.

I 1527 blev Akershus ramt af et voldsomt uvejr, og et lynnedslag udrettede svære skader på borgen. Pga. skaderne var fæstningen i mange år forholdsvis nem at indtage, og først i starten af 1600-tallet blev der for alvor gjort noget ved borgens tilstand.

Den driftige Konge, Christian 4., udbyggede og renoverede fæstningen og gjorde den tidsvarende med bl.a. kanoner.

Hele borgen fik sammenhængende bygninger, og de to tårne man kan se i dag blev rejst, Akershus tog sig nu mere ud som slot end som fæstning.

Da Oslo brændte i 1624, beordrede Christan 4., at byen skulle bygges op igen. Den fik som bekendt navnet Christiania og Akershus fungerede som Citadel i den nye by. Akershus fremtrædende rolle svandt gradvist ind, da man indførte enevældet i 1660.

minicruise til oslo
Oslo Rådhus

Mange bygninger blev misvedligeholdt, men en bybrand i 1686 blev starten på en ny renovering og udvidelse af fæstningen. Volde og bastioner blev etableret, og på daværende tidspunkt var hele Akershus lige så stort som byen Christiania.

I 1716 bliver det nye Akershus angrebet for første gang, den svenske konge, Karl 12., prøvede med 10000 mand forgæves at indtage borgen.

Senere, i 1814 da Norge kom i union med Sverige, mistede Akershus sin betydning, og dele af murene bliver revet ned. Et stort areal, der engang var en del af Akershus, blev udlagt til bebyggelse, og både Norges Nationalbank, Børsen og Christiania Theater blev opført på området.

Omkring år 1900 blev et omfattende renoveringsarbejde sat i gang, og helt frem til 1960 arbejdede man på at få Akershus til at fremstå som det gjorde i gamle dage.

Akershus består af mange flotte og velbevarede bygninger, området er hyggeligt og et must at besøge, hvis man kommer til Oslo. Fra Akershus nyder vi den flotte udsigt over havnen og byens rådhus, der er næste stop på vores tur gennem byen. Oslo Rådhus er byens vartegn, det blev opført i årene 1933-1950.

De to tårne er henholdsvis 63 og 66 meter høje, og i det ene sidder et klokkespil med hele 49 klokker.

Selve bygningen ligner noget jeg har set før, stor og lidt af en kolos, men både udvendigt og indvendigt er rådhuset spækket med kunst, der illustrerer historien, dagliglivet og kulturen. Det var Norges førende kunstnere, der fik opgaven at udsmykke rådhuset, bl.a. kan man se værker af Edvard Munch.

Foran rådhuset ligger rådhuspladsen, hvor sporvognen suser af sted. Det er en del af havneområdet, hvor der ligger småbåde, som sejler ud til mange af øerne i fjorden. I forlængelse af Rådhuspladsen ligger Aker Brygge som vi også besøger. Det er et nyere område, der helt forståeligt er byens nye trendy sted.

På havnefronten og med udsigt til Akershus, ligger stribevis af caféer, restauranter og barer, det minder lidt om Nyhavn. Stemningen er i top, og der er ingen tvivl om at det er et se-og-bliv-set sted i Oslo.

minicruise til oslo
Det kongelige slot i Oslo

Fra Aker Brygge går vi op til det kongelige slot. Solen bryder for alvor gennem skydækket, hvilket får slotsparken til at tage sig rigtig godt ud. Det kongelige slot blev grundlagt i 1824, og skulle fungere som palads for den norsk-svenske konge Karl 14.

Han fik dog aldrig set slottet færdiggjort, men hans efterfølgere i det svenske Bernadotte-dynasti tilbragte et par måneder hvert år i Oslo.

Da Norge i 1905 blev uafhængig af Sverige, overtog den danske Prins Carl magten. Han skiftede navn til Kong Håkon 7., da han blev valgt som konge i et uafhængigt Norge. Han var den første konge, der brugte det kongelige slot som residens. I mange år var slottet misvedligeholdt, men den nuværende konge, Harald, har brugt mange penge på renoveringer.

Ved det Kongelige Slot starter Oslos mest berømte gade, Karl Johan, der er rigtig hyggelig og ofte proppet med mennesker. Det er her mange af byens attraktioner er samlet. Fra slottet støder vi hurtigt ind i Nationaltheatret fra 1899, her står bl.a. en statue af Ludvig Holberg.

Lige overfor teatret ligger universitetet, masser af unge mennesker er på vej ind eller ud af den smukke bygning, der er fra 1811. Karl Johan er på dette stykke rigtig hyggelig med springvand og blomster på den ene side af vejen, og butikker, caféer og restauranter på den anden.

Et par hundrede meter fra Universitetet går vi forbi Stortinget, der er en smuk og bemærkelsesværdig bygning fra 1860. Jeg noterer mig, at Oslo centrum faktisk er ganske lille, alle vigtige attraktioner og historiske bygninger ligger inden for en radius af 1 km. Området minder faktisk lidt om et stort friluftsmuseum.

Ved Stortinget skifter Karl Johan karakter. Fra at være trafikeret bliver den gågade, og er næsten en tro kopi af Strøget i København. Eller også er det omvendt. På gågaden kommer vi forbi Domkirken, der er fra 1697. Den er ikke særlig stor, men rundt om er der god shopping.

Karl Johan ender ved Centralstasjonen, og et stenkast derfra ligger havnen, vi er dermed tilbage hvor vi startede, mange oplevelser rigere.

Karl Johan – Oslos livsnerve

Tilbage til København

Et tiltrængt bad, og så er det spisetid. Klokken 18.30 sætter vi os til bords på 7 Seas igen. Der er trængsel, for af en eller anden grund, er der denne dag væsentlig flere i restauranten.

Men det forhindrer mig ikke i endnu en gang at forbløffes over det gode skalddyrsbuffet. Gad vide om jeg er den eneste, der har taget et par kilo på, når vi ankommer til København?

Vi når en drink i Columbus Natklub, hvor vi får et bord ved vinduet. Heldigvis. For det er skyfrit, og vi betages af den smukke solnedgang, der slutter, da den ildrøde kugle forsvinder bag Oslofjordens klipper.

Man keder sig ikke ombord på Oslobåden. Udover natklubben, så er der også vinbar, diskotek, internetcafé, flere restauranter, tax-free shop, biograf, lille pool og boblebad. Desuden bliver der gjort en del for børnene, der har et lille legehjørne med bl.a. tegnefilm, og der er endda ansat aktivitetsguider for at underholde de små.

Mere mad. Klokken er 7 om morgenen, og vi går hen til buffetten, for endnu en gang at fylde vores maver. Heldigvis har vi sat vores eget vækkeur, for kort tid efter den fælles vækning, så myldrer det med gæster i restauranten.

Igen er skibet meget præcist. Klokken 9.30 lægger vi til i København, og vores minicruise til Oslo er slut. Det har været en god oplevelse, men vi er vist nogen, der skal på slankekur nu.

Har du fået lyst til selv at tage på minicruise eller besøge Oslo, så kan du finde praktisk information under billedet.
Stortinget i Oslo

Praktisk information til dit minicruise

Der er afgang hver dag fra København. Ombord er der flere forskellige kahytklasser, fra små indvendige kahytter til store og lyse suiter på Commodore Class. Der er underholdning ombord foruden flere restauranter og barer.

Skal der ske noget særligt, så er det værd at kigge efter de specielle events, der af og til bliver afholdt på skibet. F.eks. Rockcruise, julefrokost eller noget helt tredje. Se mere på DFDS’ hjemmeside.

Svar på indlæg

Please enter your comment!
Skriv venligst dit navn her